Close

04/06/2019

היפ הופ בראי המחקר- דר ניצן כהן- מפקחת מחוזית- אוטיזם

היפ הופ בראי המחקר- דר ניצן כהן- מפקחת מחוזית- אוטיזם

Bonny, W.J., Lindberg, C.J. and Pacampara, C.M. (2017) Hip Hop Dance E-xperience Linked to Socio-cognitive Ability. PLoSoNE, 12 (2).

תרגום ועריכה: ד"ר ניצן כהן, מכללת קיי

רקע:

עיסוק בתחומים לא אקדמיים נמצא קשור להתפתחות קוגניטיבית. למשל, אצנים מנוסים מבצעים משימת רוטציה מנטלית (מטלה שעל מנת להצטיין בה, צריך לדמיין רוטציה של עצם כלשהו במרחב תלת ממדי) מהר יותר מאחרים (פחות מנוסים), ושחקני פוקר מקצועיים טובים יותר במשימות הדורשות זיכרון עבודה משחקני פוקר פחות מנוסים. גיימרים (אנשים המתמחים במשחקי מחשב) טובים יותר במשימות הדורשות קשב ראייתי-מרחבי מאחרים, ושחקני תיאטרון מבצעים טוב יותר במשימות הדורשות זיהוי רגשות של אחרים (קוגניציה חברתית).

האם יש עוד פעילויות לא פורמליות שמפתחות בצלחה קוגניטיבית וחברתית? ובאופן ספציפי: האם ריקוד ההיפ הופ קשור לצמיחה קוגניטיבית והתפתחות כישורים חברתיים?

הקשר בין קוגניציה להתמחות:

ביצוע במטלות קוגניטיביות מושפע ממידת המומחיות הן בתחום המשחק (שחמט ומשחקי מחשב) והן בתחומים מוטוריים \ קינסטטיים (אתלטים, מוסיקאים, רקדנים). לרב, סוג המטלה בה הביצוע משופר, תלוי בהתמחות עצמה.
נבדקו 3 מיומנויות קוגניטיביות מרכזיות בהקשר זה: זיכרון עבודה, רוטציה מנטלית ופתרון בעיות.
זיכרון עבודה – היכולת לשמור על מידע לזמן קצר. גיימרים מקצועיים מבצעים טוב מאחרים, כך גם שחקני שח ופוקר, אך לא נמצא קשר בין רמת ההתמקצעות של ספורטאים ליכולות של זיכרון עבודה. היות וידוע הקשר בין זיכרון עבודה להישגים במתמטיקה, הרי שממצאים אלו מלמדים על השפעה אפשרית של עיסוק במשחקי מחשב (פעילות לא פורמלית, לא אקדמית) להישגים אקדמיים.
רוטציה מנטלית – המשימה שבודקת יכולת קוגניטיבית זו, היא משך הזמן שלוקח לאדם להחליט (לשפוט) האם שני חפצים המונחים בזוויות שונות הם אכן זהים או מהווים תמונת ראי אחד של השני. גיימרים מבצעים מהר יותר את משימת השיפוט. ספורטאים מצליחים במשימת רוטציה מנטלית כאשר הפריטים הם חפצים מלאכותיים (קוביות) אך בעיקר כשהגירוי הוא משמעותי (בעל חיים, אברי גוף). גם כאן נמצא קשר בין יכולת לרוטציה מנטלית להישגים אקדמיים (בעיקר במתמטיקה).
פתרון בעיות – זוהי היכולת של האדם לזהות אסטרטגיה ולתכנן את הצעדים הנדרשים כדי להפוך את הרעיון שבחר לביצועי. שחקני שח נוטים למצוא פתרון מוצלח יותר לבעיה וגיימרים מדרגים עצמם כיכולים לפתור בעיות טוב יותר (לעומת אחרים פחות מנוסים). גם כאן נמצא קשר בין יכולת פתרון בעיות להישגים אקדמיים: בקריאה, מתמטיקה.

הקשר בין קוגניציה חברתית להתמחות:

אנשים מיומנים מבחינה קינסטטית כמו רקדני בלט, קפוארה וגם שחקני רוגבי וכדורסל, מציגים יכולות טובות יותר מאנשים פחות מאומנים בזיהוי תבניות תנועה של אחרים (משימה שקרובה לתחום העיסוק שלהם). שחקני כדורסל הצליחו לזהות מתי שחקן כדורסל אחר מבצע פעולת הטעיה, יותר מאנשים שאינם שחקנים מקצועיים. שחקני תיאטרון מצליחים טוב יותר בזיהוי רגשות על פי תמונת העיניים שלהם לעומת אחרים (מטלה של תיאוריית המיינד). גם כאן, נמצא קשר בין מיומנויות של קוגניציה חברתית להישגים אקדמיים. למשל בין ביצוע במשימות תיאוריית המיינד (כמו משימת סאלי אן) לבין הבנת הנקרא ויכולת שפתית.

היפ הופ ויכולות חברתיות / קוגניטיביות:

הפופולריות של ההיפ הופ עולה, יש סדרות טלויזיה וסרטים העוסקים בסגנון הריקוד הזה. בארה"ב נעשה שימוש בהיפ הופ בהתערבויות נגד השמנה וכדי לקדם הערכה עצמית אצל ילדים. האם יש קשר בין היפ הופ ליכולת חברתית ויכולת אקדמית? עדיין לא בוצע מחקר בנושא. אנו נבדוק את הקשר שבין התמחות בהיפ הופ לבין יכולות קוגניטיביות של זיכרון, פתרון בעיות ורוטציה מנטלית. מדוע אנו מניחים שיהיה קשר? לגבי זיכרון – רקדן ההיפ הופ צריך לזכור רצף תנועות ומיקום במרחב. אנו משערים שרקדנים מקצועיים יצליחו במטלות של זיכרון מרחבי טוב מרקנים פחות מקצועיים. רוטציה מנטלית – הלמידה של תנועות הריקוד מתבססת על חיקוי תנועות הכוריאוגרף, פעולה הדורשת רוטציה מנטלית. אנו משערים שרקדנים מקצועיים יצליחו במטלות של רוטציה מנטלית יותר מרקדנים פחות מקצועיים. מבחינת פתרון בעיות – תהיה עליונות בביצוע במשימת תכנון, כי הוראת הריקוד דורשת תכנון תנועות תוך תזמונן למוזיקה. לגבי קוגניציה חברתית: הרקדנים צריכים פעמים רבות לזהות את הרגש שיש להביע במהלך הריקוד ולזהות את הרגש שמביעים הרקדנים האחרים. להשערתנו, זה יתבטא בהצלחה רבה יותר במשימות של תיאוריית המיינד (זיהוי רגשות אצל אחרים) לעומת אחרים.

נחקרים:

61 רקדנים (45 נשים), גיל ממוצע 23.8 (טווח גילאים 12-55). כדי לבדוק עד כמה הם "מקצועיים" הם ענו על שאלון  שנקרא "ניסיון בריקוד". בשאלון הם ציינו כמה שעות בשבוע ומאיזה גיל הם מתאמנים ו\או מלמדים ריקוד. בנוסף,  הם התבקשו גם להעריך על סקאלה עד כמה הם מומחים בתחום (8- מאוד מומחה 0 – מתחיל).

משימת הזיכרון המרחבי:

זו משימה  המתבצעת מול מחשב ומשמשת להעריך את היכולת של האדם לשמור בראש מידע מרחבי ראייתי לפרק זמן קצר. מציגים לאדם תבנית 8X8 של קוביות המסודרות בצורה מסוימת והוא מתבקש לשפוט האם מדובר בצורה סימטרית או אסימטרית (1,3). בין לבין, מציגים בפני הנחקר תבנית (או מספר תבניות) של 4X4 עם קוביה אדומה במיקום מסוים (2,4). האדם צריך לזכור את מיקום הקוביות ולציין זאת בתבנית ריקה (5).

היפ הופ בראי המחקר- דר ניצן כהן- מפקחת מחוזית- אוטיזם

משימת רוטציה מנטלית:

נעשתה הן על קוביות (חפץ סתמי) והן על ידיים (איברים). במצב קוביות, האדם היה צריך לשפוט האם שתי תבניות של קוביות, הן זהות או דמות ראי אחת של השנייה. במצב הידיים, האדם היה צריך לשפוט אם הוא רואה יד ימין או שמאל. בשני המצבים, זוויות הסבוב היו (במעלות) 0, 50,100,150.

היפ הופ בראי המחקר- דר ניצן כהן- מפקחת מחוזית- אוטיזם

​משימת מגדל לונדון:

משמשת להערכת פתרון בעיות. האדם צריך לתכנן כיצד יזיז את הגולות כך שיגיע לתבנית הרצויה (אומרים לו בכמה צעדים), לדוגמא, אייך להגיע ממצב א למצב ב בשני צעדים:

היפ הופ בראי המחקר- דר ניצן כהן- מפקחת מחוזית- אוטיזם

משימת קריאת עיניים (ברון כהן):

האדם מחליט אילו מבין 4 רגשות (הרגשות כתובים במילים) מביעות העיניים שבתמונה.

חלק מהרגשות שליליים , חלק נטרליים וחלק חיוביים:

היפ הופ בראי המחקר- דר ניצן כהן- מפקחת מחוזית- אוטיזם

תוצאות:

מצאנו קשר  חיובי בין וותק (מקצועיות) בהיפ הופ לבין ביצוע במשימת קריאת רגשות ורוטציה מנטלית.

רוטציה מנטלית: ככל שהרקדנים וותיקים יותר, כך השיפוט שלהם לגבי צידיות הידיים (ימין או שמאל) מהיר יותר.

רגשות: ככל שהרקדנים וותיקים יותר, זיהוי הרגשות החיוביים מדויק יותר.

לא נמצא קשר בין זיכרון עבודה מרחבי או בין בפתרון בעיות לבין וותק בריקוד היפ הופ.

דיון:

  1. רוטציה מנטלית: בעבר נמצא, שאתלטים מנוסים מהירים יותר בביצוע שיפוט לגבי אברי גוף (ימין\שמאל). גם פה נמצא, שרקדני היפ הופ הצליחו במשימת הרוטציה המנטלית של אברי גוף (זמן תגובה מהיר יותר לעומת רקדנים פחות מנוסים). קשר כזה לא נמצא אצל רקדנים אחרים, כלומר, התמחות בריקוד מסורתי יותר כבלט או ג'ז, לא משפיעה על טיב הביצוע במשימות מסוג רוטציה מנטלית. העובדה, שהקשר קיים רק לגבי ידיים ולא לגבי צורות סתמיות, מלמדת שהתמחות בהיפ הופ אינה קשור ליכולת לרוטציה מנטלית כללית אלא ספציפית. זה הגיוני, כי הרקדנים מתעסקים בגוף ובתנועת גוף, זה קרוב לתחום ההתמחות שלהם יותר מקוביות.
  2. קריאת רגשות: מצאנו, שרקדני היפ הופ וותיקים יותר, מדייקים בקריאת רגשות חיוביים. ממצא זה תואם לממצאים קודמים על שחקנים: ככל שהם ותיקים יותר, הם מצליחים יותר בזיהוי רגשות (באופן כללי). מכאן, ריקוד ההיפ הופ מפתח יכולת של קוגניציה חברתית. יתכן, שהתמחות בהיפ הופ מקדמת אמפטיה (שנמצאת קשורה ליכולת לקריאת רגשות מן העיניים).
  3. זיכרון עבודה: לא מצאנו קשר בין וותק בהיפ הופ לבין יכולת ביצוע במטלת זיכרון העבודה. גם אחרים לא מצאו קשר בין זיכרון עבודה לוותק אצל ספורטאים. קשר כזה כן נמצא אצל גיימרים (העיסוק שלהם מערב יכולות מרחביות ראייתיות). יתכן, שכשלומדים ומלמדים היפ הופ, משתמשים בזיכרון עבודה מסוג אחר. יש עדויות לכך שריקוד מערב בנוסף ליכולת ויזואלית מרחבית גם יכולות אחרות, למשל ויזו-מוטוריות. דרוש מחקר המשך שיבדוק זאת.
  4. פתרון בעיות: לא מצאנו קשר בין וותק בהיפ הופ למהירות ודיוק במשימת פתרון הבעיות. יתכן, בגלל שרקדני היפ הופ לא עוסקים בסוג זה של משימות: הריקוד הוא ספונטני, תגובתי למוסיקה ופחות מתוכנן ומובנה. יתכן, שמחקר המשך על רקדני בלט או ג'ז (ריקוד המאופיין בתבניות תנועה מתוכננות בדרך כלל) ימצא קשר כזה.

לעתיד:

אנחנו מניחים, שכיוון ההשפעה הוא מהריקוד על הקוגניציה, אבל יכול להיות שהכיוון הפוך: אנשים שיש להם יכולת טובה יותר במטלות הדורשות רוטציה מנטלית של אברי גוף \ בזיהוי רגשות מהבעת עיניים, נוטים יותר להתמחות בהיפ הופ. יש לבדוק זאת באמצעות מחקרי המשך.

מסקנה:

קיבלנו השראה לעריכת המחקר ממחקרים קודמים שהראו קשר בין מיומנות קינסטטית ומשחקית. העברנו 4 מטלות קוגניטיביות לרקדני היפ הופ. רקדני היפ הופ ותיקים יותר בצעו טוב יותר במשימת רוטציה מנטלית של ידיים וגם בזיהוי רגשות חיוביים ממבט עיניים. התוצאות מלמדות על קשר בין היפ הופ לקוגניציה ולקוגניציה חברתית. אנו רואים בהיפ הופ דרך נוספת לקדם יכולות אקדמיות אצל תלמידים, ממש כמו משחקי מחשב וספורט.

One Comment on “היפ הופ בראי המחקר- דר ניצן כהן- מפקחת מחוזית- אוטיזם

BrianSueva
18/03/2020 at 03:16

Many thanks! It a great web site!

הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוגו של וואטסאפ

צרו קשר